Antrenament pentru intregul corp vs cel pe grupe de muschi

Atunci cand ne construim planul de antrenament, de cele mai multe ori avem tendinta de a ne concentra atentia asupra exercitiilor fizice care lucreaza doar anumite grupe de muschi (split training), fara a diversifica antrenamentele; in detrimentul celor care solicita intregul corp (full body workout).

Un antrenament ce vizeaza toate grupele musculare implica o serie de exercitii care stimuleaza fiecare muschi din corp, pe masura ce antrenamentul pe grupele de muschi implica varietate, practic nu vei avea acelasi set de exercitii la doua antrenamente consecutive. In acest caz, daca iti propui sa te antrenezi 3 zile pe saptamana, e necesar ca in fiecare dintre aceste zile sa-ti lucrezi o alta grupa musculara.

Totusi, cum poti alege un tip de antrenament eficient, in functie de obiectivele pe care le urmaresti? In continuare iti prezentam o serie de avantaje si dezavantaje ale celor doua tipuri de antrenamente.

Antrenamentul pentru intregul corp: avantaje si dezavantaje

Avantaje:

– Vei reusi sa obtii un trup bine cladit si simetric daca vei cuprinde toate grupele musculare intr-un singur antrenament. Deoarece muschii corpului uman sunt interconectati, exista cateva teorii conform carora antrenamentele care vizeaza o singura grupa musculara ar fi ineficiente.

– Nu este motiv de ingrijorare daca sari peste o sesiune de antrenament. De exemplu, daca obisnuiesti sa te antrenezi de doua ori pe saptamana, dar se intampla ca intr-una din aceste zile sa nu ajungi la sala, in saptamana respectiva iti poti exersa toate grupele musculare intr-un singur anternament.

– Vei maximiza arderea caloriilor si pierderea in greutate. De asemenea, pentru ca acest tip de antrenament pune in miscare intreaga musculatura, va influenta si cresterea musculara.

Dezavantaje:

– Te poti suprasolicita. Daca iti vei antrena fiecare grupa musculara in fiecare sesiune, iti poti solicita prea tare muschii, iar perioada de recuperare post-antrenament devine una indelungata.

– E dificil sa mentii intensitatea exercitiilor. Astfel, e necesar sa alternezi zilele in care practici exercitii solicitante, cu cele in care alegi antrenamente mai usoare.

Cui ii este recomandat antrenamentul pentru intregul corp?

– Celor care prefera exercitiile de tip cardio

– Celor care doresc sa piarda cateva kilograme

– Celor care sunt interesati de un antrenament intens si doresc sa se autodepaseasca

Antrenamentul pe grupe musculare: avantaje si dezavantaje

Avantaje:

– In cazul celor care doresc sa isi modeleze corpul dupa anumite standarde, este un tip de antrenament mai potrivit decat cel care lucreaza intregul corp. In acest caz, te poti concentra asupra anumitor zone ale corpului, lucrandu-le pe acestea in mod exclusiv.

– Sesiunile de antrenamente sunt mai usor de gestionat, deoarece nu trebuie sa acorzi aceeasi atentie tuturor grupelor de muschi, ci te poti concentra pe una singura.

– Este mai variat. Astfel ca, daca ai lucrat o anumita grupa de muschi la antrenamentul de ieri, azi te vei putea concentra asupra altei grupe musculare si nu vei ajunge sa te plictisesti facand aceleasi exercitii la fiecare antrenament.

Dezavantaje:

– Musculatura va fi neuniforma. Daca nu acorzi suficienta atentie tuturor grupelor musculare, risti sa-ti dezvolti doar anumite zone corporale, cele asupra carora te concentrezi cel mai mult.

– Nu poti sari peste o zi de antrenament. Daca nu variezi antrenamentul, iti poti dezvolta musculatura intr-un mod disproportionat.

Cui ii este recomandat antrenamentul pe grupe de muschi?

– Celor care doresc sa devina bodybuilderi

– Celor care obosesc repede in timpul antrenamentelor destinate intregului corp si simt nevoia sa alterneze exercitiile, pentru a nu renunta definitiv la o zi de antrenament din cauza epuizarii fizice

In cele din urma, tipul de antrenament potrivit fiecaruia dintre noi este cel pe care il putem urma pe termen lung si cel care ne ajuta la indeplinirea a cat mai multor obiective sportive. Astfel, e important sa analizezi ambele variante si sa observi care te va ajuta sa ajungi la performantele pe care le urmaresti.