Alimente naturale vs suplimente nutritive

Obiceiurile alimentare ale unui sportiv influenteaza in mod direct performanta fizica a acestuia, deoarece alimentele ii ofera necesarul de energie pentru a-si imbunatati eficienta antrenamentelor. Astfel, pentru sustinerea unui stil de viata activ si sanatos, alimentele consumate trebuie sa asigure nutrientii, vitaminele si mineralele de care un sportiv are nevoie.

De multe ori, sportivii prefera suplimentele nutritive pentru a-si completa alimentatia sau a inlocui complet o masa, deoarece acestea ofera cantitati mai mari din anumiti nutrienti, care uneori sunt greu de obtinut din alimentatie, mai ales in cazul celor care fac antrenamente solicitante. Totusi, suplimentele alimentare nu pot substitui o dieta echilibrata, asadar e important sa pastrati un echilibru si sa va diversificati alimentatia, chiar daca folositi suplimente.

In functie de obiectivele urmarite, sportivii au la dispozitie o gama larga de suplimente destinate performantei fizice, cum ar fi cele pentru cresterea masei musculare, cele care ii ajuta sa aiba un sistem cardiovascular sanatos sau cele care ajuta intregul organism si intaresc imunitatea. Iata cateva din cele mai populare suplimente alimentare pentru sportivi:

Proteinele

Proteina este o substanta esentiala pentru cresterea musculara. Cantitatea necesara pentru un barbat este, in medie, de 50 de grame de proteine pe zi, iar pentru femei 40 de grame. Alimentele care ofera o parte din acest necesar sunt: carnea slaba, branzeturile, iaurtul grecesc, ouale, oleaginoasele (alune, nuci, seminte etc) si leguminoasele (fasolea, nautul, lintea, soia etc).

Daca iti doresti o crestere musculara rapida, shake-urile proteice te ajuta la indeplinirea acestui obiectiv. O portie de shake proteic contine aproximativ 30 de grame de proteine si se consuma la maximum 30 de minute dupa antrenament.

Totusi, nu este recomandat sa inlocuiti mai mult de doua mese cu shake-uri proteice. Insa, in cazul in care faceti asta, e important sa consumati si alimente naturale bogate in vitamine, cum ar fi fructele si legumele.

Creatina

Creatina este un aminoacid produs in mod natural de organismul uman, insa poate fi consumat si sub forma de supliment. In cazul in care urmariti accelerarea cresterii musculare, e necesar sa includeti in dieta zilnica si suplimente nutritive pe baza de creatina. Totodata, acest supliment mentine muschii hidratati si genereaza energie in timpul antrenamentelor intense.

Glutamina

Dupa antrenament, suplimentarea cu glutamina este benefica deoarece nivelul acestui aminoacid scade in organism in timpul efortului fizic. Mai mult, glutamina stimuleaza sistemul imunitar si ajuta la recuperarea dupa antrenament.

Omega-3

Acizii grasi Omega-3 sunt esentiali pentru buna functionare a organismului uman si pot fi gasiti, in principal, in peste, nuci si seminte. Ca supliment, Omega-3 are numeroase beneficii, printre care se numara imbunatatirea sistemului cardiovascular, reducerea inflamatiilor si scaderea tensiunii arteriale. Doza zilnica recomandata este de 0,5 g.

Multivitaminele

Multivitaminele sunt suplimente care contin o doza insemnata de vitamine si minerale. Consumul acestora este recomandat celor care nu-si pot procura nutrientii esentiali organismului din alimentatie, cat si celor care vor sa completeze aportul zilnic de vitamine si minerale necesare corpului uman. Aceste suplimente ajuta la cresterea imunitatii si la mentinerea energiei.

Cu toate acestea, este important de retinut faptul ca, desi exista suplimente potrivite fiecarui obiectiv, consumul acestora nu trebuie sa depaseasca limitele recomandate. Suplimentele nutritive nu inlocuiesc un regim alimentar natural, dar ele sunt necesare pentru cei care fac sport, deoarece pot completa dieta zilnica si ajuta la combaterea diferitelor carente. Astfel, alimentele naturale si suplimentele nutritive se completeaza reciproc, promovand un stil de viata sanatos.